Nej, jag har inte "cheat days"

Räknar du kalorier? Äter du vad du vill när du vill eller har du D.k cheatdays som typ alla har i detta ätstörda samhälle? :(

Hej du! Jag kände att jag ville svara på denna fråga i ett enskilt inlägg då jag får frågor om min kost/hur jag äter osv ganska ofta. Vad jag vill visa med min träning är att man faktiskt kan äta vad som helst, när som helst men ändå ha en vältränad och stark kropp. Jag har aldrig i hela mitt liv räknat kalorier och skulle aldrig ens tänka tanken att göra det. Och nej, jag har inte "cheat days".
Tyvärr så lever i ett samhälle där många är sjuka i ätstörningar och andra sjukdomar, och det gör mig så illa till mods. Det flesta är tjejer och jag tycker så synd om de som är sjuk att de ska behöva må dåligt över sig själva. Men att man istället för att prata om det eller kanske förändra det på ett hälsosamt vis, så förstör de kroppen genom att träna hårt och svälta sig själv. 
 
Jag har för några år sedan varit på tok för smal. MEN! Det är skillnad på att vara smal och vara sjuk! Jag är glad att jag insåg hur smal jag hade blivit och tog tag i det på direkten. Det var liksom en dag då jag såg på mig, och jag minns hur jag sa till mig sjäv, att detta var verkligen inte fint. Jag var inte vacker. Detta kan inte vara Sanna? Vem vill se ut såhär? Inte jag!
 
 
Det var 2012 då jag slutade med innebandy för att jag hade tappat mitt intresse helt och hållet av många andledningar. När jag då hade slutat med innebandy, så ville jag satsa på något annat och då skaffade jag mig ett gymkort! Vilket är det bästa jag gjort! :) Jag hade tidigare följt med mina föräldrar några gånger på gymmet och tränat. Men jag hade verkligen ingen aning om hur man skulle träna, jag var helt okunnig! Jag hade ju mina föräldrar till hjälp, men jag har alltid vart en sådan person som som vill träna själv, det är liksom den stunden jag kan fokusera på mig själv och ingen annan. Men i alla fall så tränade jag sjukt hårt. Jag sprang väldigt mycket, (jag har alltid haft ett stort intresse för löpning enda sedan jag var liten) och lyfte lite vikter. Jag hade inget specifikt mål med min träning utan jag ville bara bli starkare, få bättre kondition och få muskler. Det var liksom så jag tänkte. Men det största felet som jag gjorde var att jag tränade alldeles för hårt och fick i mig för lite. Simple as that. Det är faktiskt det största felet de flesta gör då det börjar träna. Så för min del gick det åt helt fel håll, det var ju inte dit jag ville.. Men denna händelse gjorde mig bara starkare. Nu vet jag vad min kropp behöver. :)
 
Hälsa för mig är inte att träna hårt, äta lite, undvika godsaker och kolhydrater. Tvärt om! För mig är hälsa att kunna ta hand om sin kropp, träna för att det är kul, för att se och känna hur kroppen blir starkare, fylla kroppen med god mat som ger energi och unnar mig själv då jag vill. Det är inte svårare. Det är många som gör det så himla komplicerat.
Är du sugen på att mysa ned dig i soffan med en Ben & Jerry´s? Gör det! Eller känner du mer för att göra en god fruktsallad om du är mer sugen på det? Gör det då! Vissa kanske hellre vill ha en fruktsallad framför glass, man behöver inte resonera så mycket över vilka val andra/du själv tar. Men det är faktiskt inte onyttigt att välja de mindre nyttigare alternativen om ni så gärna vill ha det. Förstår ni vad jag menar? 
 
Så mina tips till er är att äta bra och god mat, unna dig godsaker, träna det du känner för och för att du tycker det är kul. Skippa alla typer av dieter, piller och andra viktminskningsmetoder. För helt ärligt så tror jag inte att de hjälper. Keep it simple, krångla inte till det. Jag tror på ett liv med god och näringsrik mat, godsaker och träning i den form jag gillar och gör mig lycklig. Det är hälsa för mig. Kram och ta hand om er!♥
 
 

Postat av: Vera

Bästa jag läst på länge!! Kram

Svar: Tack fina du❤️ KRAMIS!
Sanna Lundberg

2015-01-07 @ 23:12:45
Postat av: Moa

Sjukt bra skrivit!
Är själv i den situationen att jag tränat alldeles för mycket utan att ha ändrat kosten i samband med det.. Kämpar nu mot ätstörningar och för att gå upp i vikt!
You go girl, och din blogg är skitbra btw!
kram

Svar: Tack! Åh så himla synd.. jag tror på dig! Du kan om du vill.Tack igen, kramar <3
Sanna Lundberg

2015-01-08 @ 07:54:58
Postat av: Anna

Fan vad bra skrivet!! Har alltid tänkt och känt exakt likadant!

2015-01-08 @ 13:03:01
URL: http://gustavssonanna.blogg.se



Ditt vackra namn:
VIP?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Hej, mitt namn är Sanna Lundberg. Jag är en glad tjej från Umeå och är 18år. Jag går andra året på gymnasiet,Hotell&Turism linjen. I min blogg kommer du läsa till störstadels om min vardag, men även om träning, resor och annat kul. Hoppas du gillar min blogg!

Kontakta mig på [email protected]